אוכלים, שותים מדברים | פרק 2: חוזליטו

מהות כנה בעטיפה דקיקה. קצת כמו סוכריה. זה הרושם שנותר בי עליו מהפגישה הזו בצהרי יום חורף ירושלמי. חוזליטו, אחד האומנים החשובים, האותנטיים והפעילים ביותר בעיר, ולא רק בה. רצינות תהומית ועומק מחשבה, שמתבטאים בליריקה קלילה (לכאורה) ושובת-לב. לא חוסכים כאן בפרטים!

1. מי אני ומה שמי, איפה מוצאים חומרים שלי ומה מפגיש אותנו? על מה אנחנו הולכים לדבר?

חוזליטו, עבודות רואים ושומעים דרך הלינקים ב״אודות״ בפייסבוק - כאן. ולנטולי הפיסבוק כאן, כאן וכאן. גר בירושלים רק כי בתל אביב לח, עושה מה שבא לי כדרך חיים.

ניהלתי את פיקדילי 5 שנים, בשנה הראשונה הוצאתי את הספר הראשון.



(חוה) חוזליטו הוא אומן רב תחומי, שמעיד על עצמו שהוא עושה מה שבא לו - בין אם זה מוזיקה, וידאו-ארט, כתיבה, עיצוב, ציורי-ענק, או כל דבר אחר. את חוזליטו אני מכירה ככה בשטחיות מהימים שעבד בפיקדילי בעיר אי שם בשנות התשעים. כבר אז נחשפתי לספרים שלו - ומיד התחברתי (בעיקר נתמקד בספרים, על אף שהם רק חלק קטן מהפעילות של חוזליטו). אני מאוד מאוד מעריכה את האנטליגנציה הנדירה שלו.

פה ושם רואה אותו עובר ברחוב, אח״כ בא להדפיס קצת בגרפוס פרינט, ואז הגיע פייסבוק, שמאפשר להיחשף יותר לעשיה שלו.


2. איפה בחרנו להיפגש, קצת על המקום וקצת על מה שבחרנו לאכול ולשתות.

ארוחת הצהריים היתה נפילה.. אז לא נגיד בדיוק איפה, רק נגיד שהתכוונו לאכול חומוס באיזור נחלאות-שוק מטעמי נוחות :)


3. צוללים: על עיצוב, אומנות, מוזיקה, רחוב - איך הכל מתחבר, מה הקטע ש׳ך, זוכרת אותך בפיקדילי בגידי יון בשנות התשעים. לבשת את אותה חולצה בדיוק. מה קורה בעולם שלך, מה קורה בארץ, מה קורה בירושלים.

עניין אותי עיצוב גרפי, למדתי 3 שנים ועזבתי את זה.

אחרי כמה שנים כתבתי את הספר הראשון - טקסט על דף בלי עיצוב.

ספר שני - טקסט וטיפוגרפיה - מינימליסטי, משהו שהוא אני, שטרם נראה.

ואז גיליתי שבלי לשים לב, אני משתמש ביכולות שלי כמעצב.

בספר השלישי הבנתי שאני הולך לכתוב ספרים בחיים שלי - לא משהו מוגדר, שירה, פרוזה, מה שבא לי.

ואז התחלתי להוסיף תמונות.

הקונספט מהיום הראשון: תמיד 500 עותקים ללא מטרת רווח, תחת השם חוזליטו רקורדס,

כדי שתהיה כאן אומנות לשם אומנות.



מה שקורה פה באומנות, זה שהעירייה מקבלת תקציבי עתק לאומנות ותרבות - ואומנות אין... וגם כשיש כבר משהו, האומנים מקבלים שכר עבדים. לא מהרשויות תגיע הבשורה.


בתפיסה שלי, במקום לחכות ולחפש את עצמי - אני מעדיף ליצור. אני לא מרוויח, למרות שאני אחראי למאות הפקות של פסטיבלים, מוזיקה ואומנות. יש הפקות שאני יוצא מהן בשן ועין, אבל זה לא מונע ממני פשוט לעשות מה שבא לי.


4. במילה וחצי על ירושלים - מאיזה פן שבא לך. או: מה ירושלים בשבילך?

ירושלים היא עיר שמקודשת ל-3 הדתות, עיר שלא מפסיקים להילחם עליה, וכך דווקא המקום הקדוש הזה הופך לזירת קרב. האדמה ספוגה בדם. ואני תקוע פה בגלל מזג האוויר..

אם לא היתה לחות בתל-אביב - לא הייתי נשאר פה שניה. 50% מהרגשות שלי לאנשים שגרים פה הם שליליים.



5. ספר לי על האומנות שלך. מה אתה עושה, סגנון, טכניקות, השפעות, איך הגעת לזה, מאיפה זה בא ולאן זה לוקח אותך.

האומנות שלי החלה מאהבתי למוזיקה ואומנות, וצעד אחרי צעד - למדתי לנגן, לצייר, תוכנות, הכל - לבד.

מעשה האומנות הוא פילוסופי, הוא לא טכניקה ולא יכולות, זה פשוט היכולת לחשוב.




מאוד חשוב לי שהאומנות שלי תהיה מקורית, אני לא מצוטט אף אחד. אני מושפע מאומנות אוונגארדית, והדבר היחידי שהביא אותי להתעסק באומנות - זה ג׳וי דיוויז׳ן. מי ששומע אותם ייכול לחוות אותי דרך המוזיקה שלהם. דרכם הבנתי שמעשה האומנות הוא מצב - כשאדם קורא טקסט זה לא רק הקריאה, זה כל מה שזה מעורר בו. אני מתחבר רק לאומנות אמיתית של אומנים אמתיים ואותנטים.

גם האזנה למוזיקה קלאסית עשתה את העבודה. היא מכניסה אותך למצב תודעתי מאוד גבוה, כמו תפילה.

זה לא שיר בית פזמון שתשמע כמה פעמים ואחרי חודשיים ימאס לך ממנו.


6. ה-פרוייקט שלך - אחד שביצעת - מהו?

הספר הראשון. זה ספר שנכתב מעצמו, 32 סיפורים קצרים. פרץ מטורף של כתיבה ממקומות במוח שלי שהיו מכובים, סגורים, נעולים. כולו נכתב בשבוע (רוצה לציין שמי שעזר לי בהגהה ובעריכה זה אייל פרידמן). עד היום אני לא מצליח לחשוב ולכתוב דברים כל כך מורכבים ״עם יד בכיס״ - בצורה כל כך פשוטה.

נראה לי חייזרים עזרו לי לכתוב אותו, לא כתבתי אותו לבד.



7. על מה אתה עובד עכשיו?

על ספר 12, עדיין אין לו שם. ואני כבר מזמן הפסקתי להתעסק רק בנושא אחד. הספר הזה לא קונספטואלי. אני לא עובד לפי קונספט. לאחרונה עברתי להתעסק בכתיבת טקסטים סוציולוגיים ופסיכולוגיים ללא יומרה ובלי תחושה שאני מבין או יודע יותר. אני כותב על מה שאני חוקר, בודק ונראה לי נכון.

אני לא סופר ולא משורר. נוגע רק בתחומים שמדברים אליי ומעניינים אותי.


8. תראה/תשמיע את הסקיצה האחרונה במחברת שלך.

2 טקסטים מהספר החדש שטרם פורסמו - מתפרסמים כאן לראשונה.




9. כלי עבודה אחד שאתה מחובר אליו במיוחד / לא יכול בלעדיו / משתמש בו המון.

אני בודק טקסטים שלי הרבה עם גיטרה קלאסית בסלון. זה לא קרה הרבה, אבל יצא שזרקתי שירים אחרי שבדקתי אותם על הגיטרה.


10. מילה על השראה

אני מתחבט כבר 25 שנה בשאלה האם בנאדם רע יכול להיות אומן טוב.

האם מעשה האומנות מקורו בכוונה להיטיב עם הזולת, עם העולם, או שהוא מעשה אגואיסטי, מלוכלך ושיקרי?

ההשראה הכי גדולה שלי היא אומנות שמרפאת את הנפש, אבל לפעמים הריפוי הוא דרך אגרסיה, אוונגרדיות, מהפכנות, נגד הזרם, לא בהכרח דרך חיבוק ונשיקה.

ההשראה שלי היא מוזיקה קלאסית בקיצור.

כשהייתי צעיר הייתי אוהב לשמוע אופרות. כשהייתי בן 12-13 האזנתי לחליל הקסם, וזה חולל בי תחושה חזקה להתחבר לעולם הרוח שבאומנות. רציתי להיות און-ליין :)


*


ספרים ניתן למצוא לקנייה או עיון: >> ירושלים bet https://www.facebook.com/Bet-234054083795087/ קפה סירה Cafe Sira https://www.facebook.com/BenSiraCafe/ קפה בסתת Cafe Bastet https://www.facebook.com/Bastet.Cafe/ >> תל אביב אוזן דרום. תקליטים ודיסקים באוזן השלישית בדרום ת"א https://www.facebook.com/thirdeartlv/


---


הכותבת: חוה ליאל מונסונגו מתמחה בעיצוב והפקת מתנות עסקיות ייחודיות לחוויית לקוח מעולה (קיים/פוטנציאלי), להגברת מודעות-מותג, לקידום מכירות, ולאירועים וכנסים עסקיים.

מעריכה אומנות רחוב ואנשים יוצרים 3>


מוזמנים לעקוב אחריי בפייסבוק, באינסטגרם ובלינקדאין.

Recent Posts
Archive
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Whats-01

נייד: 054-5332273 | paper@miniyar.com | ישראל

0